Volkswagen is voor het eerst in haar geschiedenis uitgegroeid tot de grootste autobouwer ter wereld. De Duitsers verkochten afgelopen jaar 10,31 miljoen nieuwe wagens. Toyota, al jarenlang wereldleider op de automarkt als het op aantallen aankomt, moest genoegen nemen met de tweede positie. Het Japanse merk verkocht in 2016 ‘slechts’ 10,18 miljoen nieuwe auto’s, meldt persbureau Associated Press.
VW-topman Matthias Müller is uiteraard opgetogen: “Het feit dat we meer dan 10 miljoen auto’s aan onze klanten hebben overgedragen, sterkt de Group en onze merken op weg naar de toekomst.” Op de beurs in daalde het aandeel Volkswagen, zij het miniem, met 0,7 procent.
Het is pas de tweede keer dat VW meer dan 10 miljoen auto’s verkoopt en dat is opvallend aangezien het concern nog bij moet komen van het grote schandaal rond sjoemelsoftware in de dieselmodellen in de VS en Europa.
Meer Audi’s en meer China
De groei komt dan ook niet van de Volkswagens en vooral in China kochten consumenten meer auto’s van de VW-merken.
VW is eveneens eigenaar van de grote automerken Audi, Seat, Skoda, Porsche en anderen. Groei in 2016 zat vooral bij Skoda (plus 6,8 procent) en Porsche (met een toename van 5,6 procent), volgens cijfers van VW zelf. De groei voor de auto’s van Volkswagen alleen kwam neer op slechts 2,8 procent, een procentpunt lager dan de gemiddelde groei – 3,8 procent – voor het hele bedrijf over 2016.
Maar dé motor voor Volkswagens groei is te vinden in Azië. Waar de verkopen in de Verenigde Staten met 2,6 procent slonken, schoot de populariteit van Duitse bakken in China hard omhoog met 12,2 procent. Het dieselschandaal, dat wereldkundig werd in september 2015, speelt in China nauwelijks omdat het land vooral op benzine rijdt.
Als de Volkswagen Group de kroon dit jaar wil behouden, zal het echter goed moeten presteren in de VS. Toyota verloor namelijk in de VS én China. "De ontwikkeling op de Amerikaanse markt zal bepalen of VW Toyota voor kan blijven", zegt Commerzbank-analist Sascha Gommel tegen Bloomberg. "Ik verwacht dat de Chinese en Europese markten enerzijds stabiel zullen blijven, terwijl de Amerikaanse markt anderzijds verder verzwakt. In dat geval zou VW in 2017 wel eens aan kop kunnen blijven, aangezien Toyota afhankelijker is van Noord-Amerika."